Po sprovedenoj javnoj nabavci 21. maja 2025. godine zaključen je Ugovor za usluge pregleda građevinske konstrukcije škola na teritoriji opštine Negotin sa firmom “Detalj KOP“ D.O.O.
Po dostupnim podacima Ugovor je izvršen do 20. juna 2025. godine. Usluge pregleda obuhvatile su pregled 55 školskih objekata u gradu i po selima. Izveštaju su rađeni za svaki školski objekat ponaosob i sadrže zatečeno stanje, kao i zaključak.
Što se tiče objekata koji se koriste, u zaključku za nekoliko objekata (OŠ „Vera Radosavljević“, Sikole, Trnjane, Mala Kamenica i Dušanovac) stoji formulacija: „Do preduzimanja konkretnih mera za obezbeđenje osnovnih zahteva za građevinske konstrukcije predlaže se da se objekat zatvori za upotrebu, kako bezbednost i životi korisnika ne bi bili ugroženi.“.
Za neke objekte kao za OŠ „12. septembar“, Aleksandrovac i Prahovo stoji: „Opšti zaključak je da konstrukcija objekta ima nezadovoljavajuću nosivost i stabilnost i da se objekat kao takav ne može nesmetano koristiti“.
Da li ste znali za to? Čuli? Obavešteni na hitnoj konferenciji koju je održao predsednik opštine da obavesti javnost da je ugrožena sigurnost učenika i zaposlenih?
Niste čuli? I nećete…izborna je godina, najbolje je da sve gurnemo pod tepih i da se nadamo da neće ništa da se desi, kao i obično…Ali sad je situacija stvarno ozbiljna.
Izveštaj je 20. juna dostavljen predsedniku opštine Vladimiru Veličkoviću. Ok, možda tad deca više nisu pohađala nastavu, ali su zaposleni nastavili da rade, tokom celog leta. Potpuno svesno i sa namerom, predsednik opštine Vladimir Veličković, ove nalaze je prećutao čime je učinio krivično delo protiv opšte sigurnosti ljudi i imovine.
Desila nam se jedna nadstrešnica u Novom Sadu, a oni su i dalje spremni da prećutkuju ovakve stvari.
Da li je nešto preduzeto? Da li se odmah reagovalo i krenulo u saniranje? Naravno da ne.
Samo sedam dana kasnije od dobijanja izveštaja, 27. juna, doneta je Odluka o izmeni i dopuni budžeta opštine Negotin kojom je budžet povećan za skoro 300 miliona dinara.
Sa 300 miliona dinara verovatno je veći deo problema sa konstrukcijom školskih objekata mogao da se reši. Ali novac je potreban za kampanju…
U tom rebalansu budžeta od radova na školskim objektima planirano je svega 1,3 miliona dinara za OŠ „Veru Radosavljević“ i to za: investiciono održavanje krova na objektima i zamenu fasadne stolarije. A ono što u nalazu stoji za ovaj objekat kao neophodne mere je:
- Zidane zidove sa pukotinama je neophodno sanirati kako bi se obezbedila dovoljna nosivost;
- Izvođenjem dodatnih radova na olučnim vertikalama, kako bi se atmosferske vode iz olučnih vertikala odvele dalje od temelja objekta, bi se sprečio negativan uticaj atmosferskih voda na nosivost temelja i tla;
- Fasadni zid na kojem je došlo do oštećenja, kao i ostale konstrukcijske elemente povezane sa ovim zidom, potrebno je u najkraćem roku sanirati;
- Podnu ploču prizemlja je neophodno rekonstruisati kako upotrebljivost objekta ne bi bila narušena;
Ali, valjda će objekat izdržati, bitnija je šminka…jer idu izbori.
Za šta su onda utrošeni novci, dok se školski objekti urušavaju?
Gotovo istovremeno raspisuju se dve javne nabavke i to za radove za mestimično popravljanje kolovoza, koji podrazumevaju popravljanje tamponskog sloja opštinskih (lokalnih) puteva koji nisu asfaltirani, ulica u MZ i ulica u naseljenom mestu Negotin i za radove na revitalizaciji atarskih (poljskih-poljoprivrednih) puteva na teritoriji opštine Negotin.
Jer idu izbori…
A čija je odgovornost za stanje školskih objekata na teritoriji opštine Negotin?
Predsednika opštine.
Član 189. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja propisuje: „U budžetu jedinice lokalne samouprave obezbeđuju se sredstva za:
…..
8) zaštitu i bezbednost dece i učenika, u skladu sa propisanim merama iz člana 108. ovog zakona;“.
Član 20. Zakona o lokalnoj samoupravi propisuje:
„Opština, preko svojih organa, u skladu s Ustavom i zakonom:
….
4. stara se o zadovoljavanju potreba građana u oblasti prosvete (predškolsko vaspitanje i obrazovanje i osnovno i srednje obrazovanje i vaspitanje), naučnoistraživačke i inovacione delatnosti, kulture, zdravstvene i socijalne zaštite, dečije zaštite, sporta i fizičke kulture;“.
Član 24. Zakona o javnoj svojini propisuje:
„Državni organi i organizacije, organi i organizacije autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, nosioci prava korišćenja iz člana 18. i korisnici iz člana 21. ovog zakona upravljaju pokretnim i nepokretnim stvarima u javnoj svojini koje koriste.
Upravljanje stvarima u javnoj svojini, u smislu stava 1. ovog člana, jeste njihovo održavanje, obnavljanje i unapređivanje, kao i izvršavanje zakonskih i drugih obaveza u vezi sa tim stvarima, ako za određeni slučaj prava korišćenja, odnosno korišćenja zakonom nije nešto drugo propisano.“
Da zaključimo, opštinska vlast se po propisima stara o bezbednosti školskih objekata, a ne bavi se, kao u Negotinu, kadriranjem u prosveti, rasporedom časova i organizacijom nastave.
A ide i novi rebalans budžeta koji će odbornici već razmatrati i verovatno, kao i uvek, bez diskusije – usvojiti.
Jer, kad se budžetske stavke i izborni poeni stave ispred bezbednosti dece, to više nije politika — to je svesno igranje tuđim životima.
Svaka od tih pukotina u zidovima može već sutra da postane i pukotina u nečijem životu.
A kada se to desi, neće pomoći ni asfalt, ni politički slogani, ni šminka na fasadama. Pomoći će samo istina —već zapisana u izveštaju koji stoji u fioci.